יום רביעי, 25 בפברואר 2015

פניה נואשת - העתק מכתב שנשלח על ידי לדובר עירית ירושלים

 
 
דובר עירית ירושלים
שלום רב
אודה לקריאת פנייתי היוצאת מלב כואב
על אף שפנייתי הקודמת אליך, לא זכתה לצערי למענה, אני מרשה לעצמי לפנות אליך שוב, וכפי הנראה גם בפעם האחרונה בענין זה. מבחינתי, הדד ליין מתקרב. אם לא יורגש שינוי בשטח, ולא אקבל מענה מספק לטענותיי, אאלץ למצוא בימות ציבוריות שונות לשטיחתן ברבים.
לטובת הענין, אציג את עצמי בקצרה, אני "נאמן נקיון" מושבע, למרות היותי אדם עסוק ולא משועמם (עיתונאי, במשרה מלאה, לצורך הענין), בשבילך, אפילו חרדי.
נושא הניקיון בכלל וחזותה של עירנו בפרט, בוער בעצמותיי. אני מבזבז בעבורו זמן ומשאבים יקרים. בשכונתי הר נוף, כבר למדו להכיר אותי. בין היתר, אני נוטל חלק פעיל בישיבות וועדת הסביבה, וקשור לפעילים נוספים המנסים להזיז דברים בשטח.
לצערי, אני חש תסכול עמוק, וכלוחם עצמאי מול מערכות כבירות, שאינן סופרות אותי. מה לא עשיתי עד כה, עם מי לא נפגשתי, אלו הבטחות לא חלפו דרך אוזניי. בפועל, המצב בשטח, מתסכל, מבייש וממלא אותי ברצון עז לעשות משהו - שלצערי הגדול איני מוצא לו שותפים בעיר הזאת.
 לא אחת אני חושב לעצמי: "אני, האזרח הקטן, החרדי - שלכאורה (מבלי להיכנס לנבכי הענין) אמור שלא להיות איכפת לו איך נראית הסביבה שלו, מנסה להפוך ללוחם צדק בעיר - שבראשה ניצב מהפכן בסדר גודל עולמי. אדם, שמסמן מטרה, והיא מקבלת ביטוי בשטח תוך שעות ספורות. האם אני, הקטן, צריך לייעץ לו מה לעשות עם מצב הנקיון בעיר הגדולה והמכובדת הזאת?!
יודגש, אינני מאיים, אני פשוט חרד למצב הנוכחי של העיר. אני חולף במסגרת עבודתי בשכונות רבות, אני פשוט מזועזע מהמצב הקיים בשטח.
עיקר תסכולי נובע מהעזובה וההפקרות השולטים בתחום הדבקת המודעות הפיראטיות, ובפרט בעת שכזאת, ככל שמועד הבחירות הולך וקרב.
זמני קצר, אני מניח שגם זמנך. לפיכך לא אלאה אותך בסיפורי מעשיות. רק אספר בקצרה, כי אני מנהל על בסיס יומי מרדפים אחר מדביקי מודעות ומשליכי פלייארים. אני מתעד אותם, מפזר מיילים המכילים סרטונים שבהם הם נראים תוך כדי עבודתם לכל עבר, לצערי, כלום לא זז.
אני שבע מהצהרות, וחדלתי מלתת בהן אמון. אני זקוק נואשות לשינוי בשטח.
על מנת להתרשם ממידת כנותי, אציין, כי בעבר, לפני כשנה, ניהלתי מלחמת התשה מול קק"ל - בעקבות כריתה מוגברת של עצים ביער ירושלים. למזלי, הם קלטו מהר כי אני דורש את טובתם, מאז הפכנו לידידים, עד כי אפילו נטלתי חלק בפרוייקט סביבתי שהם בצעו כאן באזור.
אני מאחל לעצמי, לעירית ירושלים, ולעומד בראשה, לעשות יחד עסקים טובים.
אנא, אני פונה אליך נרגשות, גאל אותי בהקדם מן המצב הנוכחי. אני מעוניין ליטול חלק בשינוי, ויפה שעת אחת קודם.
 לקראת סיום, יש לי עוד הרבה מה לומר ולכתוב. אני בשיאה של תקופת לחץ בעבודה. למרות זאת, נחיצותו של הענין, אינה יורדת מסדר יומי ומתודעתי.
אני פונה אליך בקריאה נרגשת, כנראה אחרונה מסוגה, אנא, הפוך אותי לידיד של מחלקת שיפור פני העיר, לא היה מזיק גם לראש העיר – מחזיק תיק איכות הסביבה בפועל לערוך איתי היכרות קצרה. הוא רק ירוויח מכך. די לי בשיחה בת חמש דקות עמו, על מנת להעלות בפניו תכנית יעול מהפכנית בעלות אפסית.
אני מלא תקווה כי פנייתי המדממת תעשה את דרכה אל הכתובת הנכונה בהקדם המיידי.
לתגובתך המהירה והעניינית אודה
ישעיהו גרין
 נ.ב. עד כה לא התקבלה כל
 

***

כך נראית חוליית הדבקת מודעות פיראטיות בזמן אמת

 

יום רביעי, 18 בפברואר 2015

ריח הבחירות בשטח - תושבי הר-נוף במתח

 ידיעה שפורסמה בניוזלייטר השכונתי של הר-נוף
 

המינהל הקהילתי במיגור תופעה - השלכת פליירים ברחובות הר נוף
 

עיריית  ירושלים, המינהל הקהילתי בהר נוף ומתנדבים מהשכונה, שמו לעצמם מטרה למען איכות הסביבה - למגר את תופעת השלכת הפליירים ברחובות הר נוף, בימי שישי ערב שבת, והדבקת מודעות פירטיות - תופעה שהולכת וצוברת תאוצה ככל שמתקרב מועד הבחירות
 
נושא  כאוב זה גורם עגמת נפש לתושבים רבים בשכונה ומדובר בו רבות - השלכת פליירים בערב שבת ברחובות השכונה והדבקת מודעות פירטיות במקומות לא מאושרים.
לאור זאת נשלחה הודעה מטעם רובע מערב בעריית ירושלים והמינהל הקהילתי על הקדמת רפואה למכה.
רכב פיקוח מטעם מנהל האזור יסתובב בשעות הצהרים של יום שישי ויוכל לאכוף ולמנוע מראש, את המשליכים מבעוד מועד. ובנוסף, תבוצע אכיפה מוגברת ע"י הפקחים על הדבקת המודעות, בקנס של 475 ₪ לכל הדבקה, ויוסרו מודעות פירטיות.
במקביל, רכב
  
שטיפה סייר במספר נקודות ניקוי מוגדרות מראש.
המינהל עומד על כך, להביא את שכונת הר נוף להיות מהמובילות באיכות הסביבה.

ימים יגידו, האם נרשמה תזוזה כל שהיא בשטח. בינתיים, קצת פסימיות, מעולם לא הזיקה.

 
 
 

יום ראשון, 15 בפברואר 2015

זה מה שעושים כשנדמה שכבר אין מה לעשות

 
 

תמונה זו עשתה את דרכה אלי מאת תושב שכונת הר-נוף בירושלים. האיש, פעיל חברתי מוכר בתחום, מתוסכל מאד מהיחס המזערי שלו הוא זוכה מצד הגורמים הרשמיים בעירייה. נוהג להוציא מעת לעת את תסכולו ברשות הרבים.
לפנינו, מוצגת דוגמה שכזאת. לדבריו, עשה זאת רק לאחר הבטחות חוזרות ונשנות מצד אגף הפיקוח בעירייה - שיעשו הכל על מנת להסיר את המפגעים ממכולות האשפה.
הזמן שפרח מאז אותן הבטחות - שפרחו גם הן, גרם לו לשנות כיוון.
ימים יגידו. אם יהיה משהו מעניין, אשוב ואעדכן אם ירצה השם.
 
 

יום שלישי, 13 בינואר 2015

כשבני-ברק עקפה את ירושלים

בס"ד
 
אל חבר מועצת העיר ירושלים
 
שלום רב
 
אודה אם תקדיש תשומת לב ראויה לדברים הבאים:
 
הנידון:
 
חקיקת חוק-עזר עירוני - שיחייב כל יזם / קבלן המגדר את שטח הבניה הנמצא תחת שיפוטו, לצפות את גדר המתכת בציפוי ידידותי לסביבה ונעים לעין.
מה נרוויח מכך? מי ירוויח מכך? האם הדבר הזה הוא בר השגה? האם יתכן שינוי כל שהוא לטובה במציאות הרווחת כיום? בהחלט שכן.
 
הנה, דוגמה קטנה לפתרון קסם, גאוני בפשטותו:
 
אותה שכונה (הר-נוף), שני אתרי בנין, את שניהם תוחמות גדרות לכל אורכם. בהתאם למנהג המקובל במקומותינו, מתבקש היה כי את שניהם תכסינה מודעות ענק וקריאות קודש, מכל הבא ליד ולעין, אשר חלקן תעמודנה הן ושאריותיהן לאורך ימים ושנים, עדי ביאת הקמפיין הבא עלינו שלא לטובה.
ובכל זאת, בפועל, מבדיקה של המצב הנתון בשטח, עולה מציאות שונה, משום מה, משהו השתבש בתכנית, וכך, בעוד אחת הגדרות עמוסה לעייפה לכל אורכה כמעט, מאספלט ועד ראש במודעות ובשרידי מודעות, הרי שהאחרת, אשר הוצבה במקומה פרק זמן נכבד דיו לפני חברתה, נותרה מעורטלת לחלוטין מכל מודעה שהיא. פלא עצום. איך קורה דבר כזה? מי אחראי ל'מחדל הנורא'?
פשוט מאד. היזם ואולי מנהל הפרויקט או כל מישהו אחר שחכמתו עמדה לו, יתכן, אף שכלל לא עמדה בראש מעייניו הדאגה לגדר עצמה, כי אם לשטח שאותו היא מקיפה, ואולי כאקט של פרסומת בלבד. קם ועשה מעשה, עטה על הגדר מעטה צבעוני, מרהיב עין ונחמד למראה. כל כך יפה, עד כי אפילו כל בני שבט המדביקים פוסחים עליו במהלך מסלולם לעטיפת השכונה בשלל מודעות קודרות. פשוט מדהים.
דוגמאות נוספות? בבקשה:
חברת החשמל מאסה אף היא בשימוש המכוער שעושים מדביקי המודעות על גבי ארונות החשמל שלה? קמה ועשתה מעשה מבורך, השפריצה גושי בטון על פני הלוחות, שראשם החד אינו מאפשר לדבק שבו משתמשים המדביקים לנוח בשלום על גבם. הוסיפה עליהם צורות גיאומטריות סבירות למראה, ובכך באה הבעיה על פתרונה.
חברת אגד עשתה אף היא מעשה בנידון, החליפה את לוחות הזכוכית של מבני התחנות במקומות רבים, בלוחות עשויות רשת, התופעה מוגרה כמעט כליל. 
***
ומכאן להצעת הייעול:
אולי ניתן למחזר את התופעה, להפוך אותה למודל לחיקוי ולעשות בה שימוש נוסף במקומות נוספים - כל זאת, כאמור, באמצעות חקיקת חוק-עזר עירוני, שיחייב את היזמים בהתקנת גדרות שיתנו פתרון הולם לבעיה. 
 
***
 
כך נראית גדר מושקעת (וסליחה על הרזולוציה הנמוכה - המצלמה בתיקון).
 
 
כך נראות גדרות לא מושקעות, המשמשות כלוחות מודעות, והופכות את הסביבה למשהו שמזכיר מחנה פליטים ממוצע.
 
 
 
 
 
***
לא יאומן, אבל בבני-ברק הבינו מה שבירושלים טרם הפנימו - שהדרך לניצחון נגד הפירטיים עוברת בכיס. מסתבר שיש לנו מה ללמוד ממנה.
עיריית בני ברק הודיעה כי במסגרת המאמצים לשיפור חזות העיר וניקיון קירותיה ולוחותיה היא יוצאת למאבק נגד הדבקת המודעות הפיראטית ומרססי כתובות הגרפיטי ברחבי העיר.
בעיריה הודיעו כי יינקטו צעדים חריפים שיכללו קנסות כספיים ניכרים ותביעות משפטיות כנגד מדביקי המודעות ובעליהן וכנגד מרססי הגרפיטי.
בימים אלו קוראת עירית בני ברק לתושבים לדווח למוקד העירוני "106" על הדבקת מודעות פיראטיות או מרססי גרפיטי. דובר העיריה אמר כי עם הגשת התלונה יגיעו פקחים למקום ויאכפו את החוק על כל המשתמע מכך.
בפרסומים הודיעה העירייה, כי על הדבקת מודעה בלתי חוקית יוטל קנס בסך 470 ש"ח על כל מודעה, הן על המדביק והן על בעל המודעה.
כדי להגביר את האכיפה יתווספו, במסגרת אגף התברואה העירוני, פקחים מיוחדים שיעסקו באכיפת החוק בכל ימות השנה, ובמיוחד בתקופת הבחירות המועדת להדבקות מסוג זה.
במקביל התירה העיריה לתלות מודעות עד גודל במקביל התירה העיריה לתלות מודעות עד גודל 5-A במתקני מיחזור בקבוקים, ורק בנושאים אלו: מודעות השבת אבידה, השכרת ומכירת דירות באופן פרטי ולא תיווכי, מודעות לא מסחריות ופרסום גמ"חים.
 
 
 
אשמח לתגובתך בהקדם
 
ישעיהו גרין
 

יום רביעי, 31 בדצמבר 2014

יוזמה ברוכה של קק"ל לטובת תושבי שכונת הר נוף


 
בקרוב, כך אנו מתבשרים על ידי קק"ל, מתעתד להיחנך אי"ה ביער ירושלים שביל הליכה שיוביל משכונת 'הר-נוף' אל עבר שכונת 'עין-כרם', וממנה אל בית החולים 'הדסה'.

היוזמה שזכתה לעידוד ולליווי 'המינהל הקהילתי' החל מיציאתה לדרך, החלה בעקבות פנייתו של תושב השכונה, אשר נאלץ לצעוד רגלית בתקופת החגים אל עבר בית החולים הדסה.

תוך כדי צעידה בדרך היער - המובילה אל עבר בית החולים, עלה במוחו הרעיון להפוך את הדרך למסלול רשמי, מוכר ומשולט, שישרת את כלל תושבי השכונה. 

מן הראוי לציין, כי מעלתו הבולטת של השביל, הינו הקיצור המשמעותי - בעוד והליכה בתוואי הכביש - החולף בשדרות הרצל, ומשם, דרך קרית מנחם ועד לבית החולים, אורך למיטיבי לכת, פרק זמן שבין שעה וחצי לשעתיים. הרי שההליכה בתוואי היער, אורכת בין 50 דקות לשעה ועשר דקות, ורובה נעשית בתנאים נוחים מאד. 

בעצה אחת עם הנהלת המינהל, הוחלט לפנות אל קק"ל בפניה רשמית, להציע בפניהם את הרעיון למסד את השביל הקיים, ולהופכו לדרך מוכרת שתשרת את כלל תושבי השכונה.

בקק"ל קבלו את הרעיון בברכה, והסמיכו את מר גידי בשן רכז אזור ההר להוציא את הפרויקט אל הפועל.

בפגישה שהתקיימה בשטח המדובר, בין מר בשן ויחידת הביצוע של קק"ל, לבין נציג המינהל, הוחלט על הכשרת מדרגות מתאימות, שתחברנה בין נקודת היציאה אל השביל - בתחתית גרם המדרגות המוביל אליה מרחוב אבן-דנאן, לבין כביש היער המוביל אל חלקו העיקרי של המסלול היורד דרך 'השומרה', ממנה לנחל רבידה, ומשם אל עבר שכונת עין-כרם.

כאמור, לפני מספר ימים התבשרנו על ידי קק"ל, כי שלב הכשרת המדרגות הושלם, ובנוסף, הוצבו עמודי הכוונה, ובהמשך, בקרוב ממש, כך נקווה, יסומן השביל ע"י הוועדה לסימון שבילים, בצבע אחיד לכל אורכו, עד לפאתי בית החולים.

מן הראוי לציין, כי חלקים גדולים מן השביל, אינם חולפים בשטחים הנמצאים באחריות קק"ל, אף כי הם משמשים כבר כיום כחלק ממסלול הליכה מוכר, המשרת בעיקר את תושבי בית-זית העושים את דרכם להדסה. כך שקק"ל תהיה אחראית אך ורק לקטע העובר בתחום יער ירושלים. שאר חלקי השביל עוברים בדרכי עפר קיימות - בשטחים שאינם בניהול קק"ל.

בנוסף, יצוין, כי נבחנו גם ההשלכות ההלכתיות על ידי מומחה מוכר בתחום העירוב, ונמצא כי השביל כולו מצוי בתוך תחום שבת, אף כי לא בהכרח כלול כולו בתחום העירוב. 

בקרוב, כך מקווים בקק"ל, נתבשר אי"ה על השלמת המלאכה, אז גם יבואו פרטים נוספים ואף תצורף מפה מלווה בהסברים מפורטים, שתכיל אי"ה את תיאור התוואי לכל אורכו.

כאמור, מדובר ביוזמה ברוכה, שללא ספק, יפיקו ממנה תועלת מבורכת תושבים רבים, שיוכלו לצעוד בה בבטחה ולחלץ את עצמותיהם, גם ללא שום קשר עם נקודת הסיום.

 

יום שבת, 25 באוקטובר 2014

כאן בונים אדם


מאמר זה פורסם בשעתו, לפני כמה עשורי שנים, בכתב העת הייחודי - 'נצוצות' (על ידי הרב ישראל פרידמן - כיום סגן העורך של העיתון יתד נאמן, בעריכת הרב משה גרילק). תוכנו שנותר אקטואלי גם כיום, יש בו בכדי להציג דוגמת מופת לגדול בישראל שהציב את סולם חייו על אדני הסדר, ולשמש כתמרור להנהגה הראויה לבן תורה. 
הוא חושף תמונה מדהימה של סולם המוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, סולם שבני עליה עולים בו.
הוא פותח חריך הצצה אל כור ההיתוך לעצוב אנושי, מפעל לבנין אדם - 'כאן בונים אדם' - 'כאן', הכוונה לקלם, עיירה קטנה בליטא.
בקלם פעל גדול המוסר הסבא (כפי שכינוהו) - רבי שמחה זיסל זיו, איש ששלט בעצמו שליטה מוחלטת והקים בית ספר לחינוך מיוחד. תלמידים מעטים התקבלו אליו - תלמידים, שצמחו כולם, כענקי הרוח היהודית. פרופיל של אדם ומוסד.

 ***

המפתח האמיתי אל הלב

סדר לימוד קבוע היה לו ל'סבא'. סדר קבוע, אותו לא הפר מעולם. שום רוח מצויה ושאינה מצויה, לא היתה מצליחה לגרום לו לשנות מן הקביעות שקבע. כי בתכונת הסדר הוא ראה את המפתח האמיתי ללבו של האדם המחפש את השלמות.

השלמות האישית תלויה בשליטה העצמית, וזו משתלשלת מתכונת הסדר, כך הבין. הסדר המוחלט היה קו האופי הברור ביותר באישיותו הכבירה.

היו שניסו להעמיד תכונה זו במבחן. היו שלא האמינו שהאיש הזה לא יתכופף בפני הנסיבות, ובתנאים מסוימים הוא כן ישנה מנוהגו:

'הסבא', היה שקוע בתלמודו, בחדרו. הלמות פרסות סוסים נשמעה היטב ברחבה שלפני הבית. מהמרכבה ירד יהודי עשיר, מגדולי העשירים, שרצה לשוחח עמו בעניין נחוץ.

'היכן נמצא רבי שמחה זיסל?' שאל ברחבות הלב, כדרך אלו שנדמה להם שכל היקום הדום לרגליהם.

***

השעה היתה 8.30 בבוקר. 'הזדרז להיכנס', דחקו באורח. 'בתשע בדיוק יחל סדר הלימוד שלו, ואז איש לא יוכל  להפריע לו יותר'... הדברים העלו בת שחוק גאה על פניו של האורח רם הדרג. הוא, ששועי עולם ושרי פלכים משחרים לפתחו, הוא, שקברניטי מדינה ממתינים בתורה מתמשך ליד דלתו, הוא עם ה'אני' המנופח שלו, לא יורשה להיכנס בשעה 9.00? כדי להוכיח לסובבים את רום מעמדו, השתהה במתכוון. רק בתשע החליט להיכנס.

אולם, הדלת כבר היתה נעולה...

האיש נקש עליה בחזקה. ללא הועיל. הוא גם חבט בה בעוז. הדלת לא נפתחה. המקל המעוטר שבידו כמעט ונשבר מן המהלומות. שום דבר. הדלת לא נפתחה. רבי שמחה זיסל המשיך בתלמודו...

ארע פעם שבנו יחידו נקע את הרגל. 'הסבא' מיהר לשגר אליו שליח, לדרוש בשלומו. באותה עת התגורר הבן בעיר אחרת. כששב השליח, כאילו התעלם 'הסבא' מבואו. הוא לא שאל מאומה. רק במוצאי שבת, לאחר שהשלים את כל חובת תלמודו השבועית, נפנה אל השליח: 'מה מצבו של בני?' שאל.

בוודאי, שמצבו של בנו עניין אותו. אבל ממקום מושבו, הן לא יוכל לעזור לו. אלא מאי? רק סקרנות אישית. בשל כך, אל לו לשנות את סדר יומו. שליטה עצמית...

***

הסופר פרידמן ('התור' ירושלים תר"פ - גליונות י"א - י"ב - י"ג), משרטט תיאור חיצוני של 'הסבא:

"... צווארון לבן ומגוהץ, מנעליו מצוחצחים, נוצצים. דיבורו בנחת עם הבריות, בנימוס ובנעימות. מלה בסלע ועיניו חודרות כליות ולב...".

חיצוניות מסודרת מלמדת על פנימיות המסודרת. הוא ראה קשר ברור בין השנים - בדרך חינוכו של האדם. כאשר מידי פעם נסע לבקר את בנו שלמד באחת הישיבות, נהג לפקוד את חדרו בפנימיה, לפני שנכנס לבית המדרש לפגוש את בנו ואת רבותיו. אם מצא את ארון הבגדים של בנו מסודר כראוי, אם כל חפץ היה על מקומו, הסיק מכך שבנו מסודר גם בלימודיו ובתכנית חינוכו האישית. עד כדי כך הקפיד בנידון, שכאשר באחד מביקוריו מצא רישול ואי סדר בארון הבגדים, חזר 'הסבא' לביתו, מבלי לפגוש את בנו. הוא כבר לא היה צריך. הוא ידע שהוא חשף התדרדרות מה ברוחניות. מן הבית הריץ אליו מכתב תוכחה, בו הטיף לו מוסר על אי הסדר שגילה אצלו, אי סדר המלמד על אי סדר בנפש ובמחשבה אצלו, אצל רבי שמחה זיסל עצמו, הפך הבגד לראי מבריק של הנפש.

קרה, כך סיפרו התלמידים, שבגד בו השתמש במשך כעשרים וחמש שנה, נראה כל כך חדש, עד שבטעות בירכוהו באמירת 'תתחדש'...

וגם בגד מיוחד היה לו, בגד הכעס. הוא תיקן לעצמו תקנה: לא לכעוס - אלא אם כן ילבש בגד מיוחד לכך. בגד זה, מיותר להזכיר, היה כמעט ללא שימוש. נאמן לשיטת קלם, בגד זה היה מחסום בפני התפרצות ספונטנית של פרצי זעם, הפוגמים בשיקול הדעת. אם יש צורך לנזוף, להעניש, הרי רק צלילות הדעת. רק לאחר שההחלטה על כך עברה את שיפוט ההכרה והתקבלה לא תחת הלחץ של הרגשות הסוערים. שהזולת לא ייעלב, חלילה, בגלל פרץ של כעס לא מבוקר, אלא יעבור תחת שבט הביקורת רק בגלל מעשהו נטו, מעשה הראוי לנזיפה...

***

סוף מעשה, כמובן, במחשבה תחילה: 'האדם בלי מחשבה, הרי הוא כסוס וגמל - באשר כל האדם הוא המחשבה', ציטט 'הסבא' את אריסטו. אחד המפריעים למחשבה נכונה ומרוכזת, הורה ולימד 'מאלף החיות' שבקלם, זהו פיזור הנפש. מנקודת בסיס זו החלה הפעלת התוכנית. הצעד הראשון למנוע את פיזור הנפש, היה להגיע למנוחת הנפש. בלעדיה, לא תיתכן שום פעולה מדרכיה ומרכזת. לצורך כך נעשו בקלם פעולות 'אילוף'. לצורך כך נדרש דיוק וסדר. גם סדר חיצוני משפיע על הנפש. זהו המבוא לייצוב הפנימי. סדר בבגדים. סדר במקום המגורים. סדר בתנועות. ואם כי אולי כך נראו הדברים מבחוץ, לא היתה זו הרובוטיקה ששלטה כאן, למרות בטוייה החיצוניים. למעשה היו אלה תוצאות השיטה הקלמאית.

 ***

את הצלחת חינוכו תיאר הסבא באגרת אחרת: "...על כן, תשורר על הבנים שמחה עצומה ותשוקה נמרצה, לא לפי ערך הדור הזה, לעלות למעלה במעלות האדם בכבוד והדר, אשרי עין ראתה...".

אשרי עין ראתה את התלמידים המאומנים בשמירת הסדר. כאשר נקבעה שעת התפילה לשמונה בבוקר, צלצל האורלוגין הזקן והמכובד שמונה צלצולים כבדים. באותו רגע, כלומר, באותו רגע ממש, כבר עמדו הכל נינוחים במקומותיהם כאנשי צבא במסדר, ממתינים להוראה. רגע קודם לכן, לא עמד שם איש ואיש לא היה בבית המדרש.

*** 

המטבע שנשארה

 
בקלם ראו צורך לעצב את הכוחות, בעודם באיבם, בגילם הרך, בטרם הושרשו. שיח קטן, אפשר ליישרו בנקל. די לתמוך בו במקל. עץ עב גזע, לעומת זאת, ישאר בעקמומיותו. התרגילים הטכניים, המעושים למראית עין, היו חלק מתוכנית קבועה ומפורטת, לצד עבודה אינדיווידואלית, איש איש לפי דרגתו. כל מידה זכתה לטיפוח מיוחד. כל מידה הוכנסה לכור ההיתוך שלה. היא לא הבדילה בין חיוב ושלילה. באותם האמצעים בהם השתמשו כדי להשריש כוחות חיוביים, באותן שיטות עקרו את השליליים. לצורך כך היה דרוש סדר פקודתי, כמו צבאי. מעמידה על המקום דרך הילוך בדרך, בואכה שבת וקימה, משרוך נעל ועד כפתור בגד. בקלם לא יתנו לשום דבר, להפריע את מנוחת הנפש. זה היה 'כרטיס הביקור' המקומי. מתיאור שנותר מהימים ההם עולה, שזה היה גם 'כרטיס אשראי'.

נקיונו של בית התלמוד בקלם, היה לשם דבר. בכל זוויותיו עמדו פחי אשפה. מעולם לא קרה שמישהו השליך דבר מה על הרצפה. שום דבר לא ארע באקראי. הכל היה מחושב, מדוד. כך ארע שאחד ממבקרי הבית, שכח במקום את מקלו. שלוש עשרה שנים חלפו מאז. זה היה פרק זמן ממושך דיו, ששר השכחה ישליט סדר. המבקר, בעל המקל, כמעט שכח ממנו. למעשה, התייאש. לימים, הזדמן לקלם. אך כשנכנס לבית התלמוד, גבותיו הזדקפו בתמיהה. לא יאומן כי יסופר, המקל היה מונח שם ! בדיוק באותו מקום בו הניח אותו שלוש עשרה שנים לפני כן. הוא אפילו לא הוזז ממקומו... וגם המטבע, כך סיפרו בקלם, נשארה שנים ארוכות על אדן החלון. פעם, מישהו הניחה שם, וכך נותרה במקומה.

כאמור כבר לעיל, היה זה דבר בעל ערך חיצוני לכאורה. רק לכאורה. כי לאמיתו של דבר היה זה צוהר למעמקי הנפש. היו אלה תופעות לוואי חיצוניות, שציירו בצבעים ססגוניים ומרהיבים את תמונת המתרחש בתוכם של התלמידים, בפנימם.

ריסון הכוחות הפנימיים, הנהגה אישית ואורח חיים קבוע, מדוייק ומיושב, יביאו גם לדעה יציבה ומעשים מיושבים, אמרו שם. אדם שחיצוניותו אינה כשורה, אות הוא וסימן שיש ליקוי בפנימיותו. מי שחפציו מבולבלים, גם רעיונותיו מבולבלים. מי שאיננו מקפיד על נקיון ביתו וגופו, אינו מקפיד גם על טהרת רוחו. משום כך היו כמה טיפות מים שנשפכו על הרצפה מבלי משים, לטראומה בלתי נשכחת. זוג ערדליים הפוכים, הרעישו מוסדות ארץ צעד אחד מעל הגדר - הפך לשערוריה.

פעם, בערב יום הכיפורים, הגיע ה'סבא' לבית התלמוד. השעה היתה שעת בין הערביים. עוד מעט יכנס היום הקדוש. הלבבות מחסירים פעימה. חרב חדה מונחת על 'צוארו של אדם'. 'מי יחיה ומי ימות מי בקיצו ומי לא בקיצו. מי במים...' זהו ! מי במים, נבעת רבי שמחה זיסל, כשהבחין בכמה טיפות שנשרו ממיחם התה והרטיבו את הרצפה. הוא כינס את כל התלמידים והשמיע באזניהם דברי כיבושין. הדעת הקלמאית לא סבלה פיזור נפש כזה.

נאמנותו של ה'סבא' למשימתו היתה מוחלטת. הוא לא יתן לעשות מלאכתו רמיה. עבודת המידות נוקבת היא. דקה כנימה. קשה כשאול. על קוצו של יוד. כחוט הסערה. הדבר הפך למנהג בקלם. מי שיצק תה, רוקן את הטיפות האחרונות שנשארו תלויות בברז. כדי שלא תטפטפנה, חלילה, ותלכלכנה את הרצפות... ואם פעם זה קרה, הרי ששיחת התוכחה מיהרה לבוא.

ופעם, עבר סוחר נודד ליד 'בית התלמוד'. מסקרנות, סר אל הבית. הוא נכנס לתפילת ערבית והבחין בתלמידים היושבים בסדר מופתי. הקמטים במצחם הסגירו את הרצינות, כמו שאוזניהם הכרויות וראשיהם המורכנים הסגירו את העצבות. הכרתם נכוותה ברותחין. ובחלל ניסר קולו של מרן ה'סבא'. הקול היה קודר משהו, מתנגן בתוגה, מוכיח ומייסר. חטא חטאה קלם! מה תוכן הדברים? תמה האורח לרגע, שלא היה מורגל בכגון אלה.

כשהתוודע לסיבת הדברים, לא ידע כיצד להגיב. הערדליים של אחד התלמידים לא היו במקומם. זוג ערדליים הפוכים, וה'סבא' לא יתיר השתרשות של קוצי אי סדר. הוא לא ילין פירצה חמורה כזאת בירכתי הנפש, כדי שחלילה לא תתפרץ עוד יותר. כדי שהערוגה לא תכוסה בדרדרים.

ואילו אותו סוחר, האורח לרגע, לא הצליח להכיל את המראות והקולות. הוא יצא והכריז ש'קלם הוא בית משוגעים'. כלי הכרתו המצומצמים, לא יכלו לקלוט התעסקות אובססיבית שכזאת בזוג ערדליים הפוכים. אבל, רבי שמחה זיסל עצמו, כשהגיע לאזניו התואר שהדביק הסוחר הלז לבית התלמוד שלו - אימץ אותו ללבו: 'נכון, קלם הוא בית משוגעים. נכנסים משוגעים ויוצאים ממנו בני אדם, בריאים ברוחם...'.

*** 

לשם מה בונים חומה?

פעם הגיעו התלמידים ל'בית התלמוד' לתפילת שחרית ומצאו את השער נעול. אחד התלמידים טיפס על הגדר ופתח את השער מבפנים. רבי שמחה זיסל נבעת ונרעש כולו. הוא חש בפירצה שבחומת המידות. החיצוניות, הרי, מלמדת על הפנימיות. השפעת הגומלין ביניהם מוכחת. לשם מה נוצרה החומה, הגדר? שאל בשיחה נוקבת, עם תום התפילה. גדר נבנתה כדי שלא יעברו עליה. היא נוצרה כדי שלא ידלגו על גבה. מישהו שינה כאן ממנהגו של עולם. משהו התקהה באחת מזוויות הנפש. כי אם מחיצה אינה מעצור, הרי יכולים מחר לפרוץ את כל גדריו של עולם זוהי הפרת סדר מסוכנת, פנימית יותר מאשר חיצונית. זה עלול להצביע על הסרת חסינות מפני פריצת כל הסייגים, חלילה. קלם הזדעזעה. אירוע מסוג זה היה בעיניה עלבון מר לחינוך. כמו ראתה במעשה זה, צעד ראשון להפקרות נפשית מוחלטת.

סדר ומשטר, גרס ה'סבא', היא הדרך להשגת המטרה, התכלית. לאחר שהדבר יהפוך לקנין בנפש, לחלק מן האישיות, יושפעו מכך כל המעשים ולא יהא עוד צורך בתרגולת. הדברים יתבטאו, מאליהם, בחיי היומיום. כלומר, יהפכו לטבע ראשון.

 
והיו גם מה שמכנים היום להבדיל בין קודש לחול, 'עבודת רס"ר'. במחנה כמו במחנה. רק שבניגוד לחיילים בצבא כלשהו שהמטיל עליהם משימת אחזקה שוטפת חש שהמעשה הוא להם לזרא, הרי בקלם, מי שזכה בכך, לבו היה טוב עליו. היתה זו מלאכתם של 'בעלי מדרגה', כלומר - המעולים במידותיהם הנפשיות. שהרי מידותיו של אדם, כמו כוכבים במסילותם, רבות הן ומנוגדות. זו מושכת לכאן וזו לשם. כוכב זה נותן מחומו, האחר מקרר. זה תורם את כוח המשיכה, האחר את כוח הצנטרפוגה. רק השילוב המושלם ביניהם, יוצר את ההרמוניה הנפלאה. כך גם הטיפול במידות. רק ההשלמה, ההרמוניה, יוצר את המופלאה שביצירות: 'אדם' ! אכן, לא הכל הגיעו למדרגת 'שטיפת רצפות'. לא הכל האמירו אל פסגות כה גבוהות - לעבור את הגמרא, את ספרי המוסר, התפילה ועוד, ועתה, בהבנה עמוקה חודרת תהומות, להגיע לשלב הסמרטוט.

בפעולות אלה ראה ה'סבא', חיזוק המידות הטובות. הן חסכו כסף לאחזקת תורה. אך בעיקר היו בהן זריזות, הטבה לזולת וסדר. יהושע - משרת משה, זכה, לפי דברי חז"ל, לסדר את ספסלי בית המדרש. ה'יהושע'ים' של קלם, שטפו את הרצפות, ועימם את שיירי המידות הרעות.

כשהגיעה אמו של אחד ממצטייני קלם לבקר את בנה, היא לא האמינה למראה עיניה. בנה, בן התפנוקים, זה שידו הוורודה והמעודנת מעולם לא נגעה במלאכת כפיים, שוטף רצפות בבית ד'?! מושגי הכבוד שלה שגובשו בבתי המידות של העיר הגדולה קניגסברג, התקוממו למראה הנער-בנה, הרוכן על הסחבה. לבה שקע למעמקים לנוכח עיניו הנוהרות מאושר של בנה. היתכן? בתקופת שהות כל כך קצרה, נמחקו ונמחו כל עקבות הפינוק האריסטוקרטי? ! מה קרה לבני? ! היא זעקה בקול מחאה.

אבל עיניו של ה'סבא', יקדו. עולם הפוך הוא רואה. קולו היה חדור חמלה. הוא נעץ מבט אוהב בתלמיד הרכון על סמרטוטו, ואמר 'מי שמטאטא כאן, מטאטא ומנער את כל העולם כולו! ! !'

 
בפנים, בין כותלי הישיבה, הוא גילה את ה'נטלה' - אותו כלי פשוט המשמש לנטילת ידיים. הכלי היה תמיד מלא, נכון לשימוש. כל חניך שמסיים ליטול את ידיו, ממלא אותו מחדש לשימוש הבא בתור. הכל משרתים של הכל! מיצוי העליון של התביעה האלוקית מן האדם: 'המלכת את חברך...?'

סוף דבר: המאמר הסתייע בסדרת הספרים 'תנועת המוסר' לרב דב כץ. לימים נלמד בכיתת m.a. באקדמיה. עם זאת הוא מאפשר לנו להבין מהו בן תורה ומהי הדרישה מבן ישיבה.

 

יום שלישי, 7 באוקטובר 2014

נפש בריאה במקום בריא

בעבר בכר הבאתי כאן ציטוטים שונים שהובאו בעלון 'קול ברמה'. להלן מספר ציטוטים נוספים, המפנים זרקור אל עבר הנושא הטעון שיפור. הדברים מדברים בעד עצמם.